Home / Actiuni si evenimente / Ora de ecologie. Lecții despre mediu, învățate cu mâinile în pământ

Ora de ecologie. Lecții despre mediu, învățate cu mâinile în pământ

Educația ecologică nu înseamnă studiu doar o oră pe săptămână, în clasă. E un proces continuu, în care grija față de natură este învațată mai ușor de către elevi atunci când lucrează pământul, parcurg toți pașii de la plantarea unei semințe până la degustarea fructului, învață să se raporteze diferit la deșeuri. În cadrul serialului „Ora de ecologie”, vedem cum ajunge mesajul de responsabilitate față de mediu la copii, altfel decât prin predatul pasiv.

Dincolo de programă, opționale și manuale, copiii învață cel mai eficient atunci când experimentează, când fac chiar ei ceea ce scrie în carte. Lucrează pământul, se hrănesc din fructele și legumele îngrijite de ei, văd gunoiul ca o resursă și îi dau o nouă viață.

Studii recente arată că predarea tradițională, în care elevul stă cuminte în bancă și ascultă, nu are la fel de mare impact asupra lui cum au metodele de predare care încurajează elevii să se implice activ în timpul orei.

„Din perspectivă cognitivă, elevii care învață prin trăirea de experiențe se pot angaja în procese de gândire complexe cum ar fi analiza, sinteza și evaluarea informațiilor. Ei sunt, de asemenea, mai capabili să identifice în lumea reală conceptele predate în clasă, să aplice ceea ce au învățat în viața de zi cu zi, să creeze noi soluții, să rețină și să memoreze informațiile mai bine”, a explicat Corina Dobre, psiholog și psihoterapeut cognitiv-comportamental.

Vedem câteva exemple de activități prin care educația ecologică se învață în afara băncii din clasă, cu mâinile în pământ sau cu ochii larg deschiși către natura din jur.

Grădinescu, spațiul verde din curtea școlii

Puncioiu Ana, profesoară de geografie la Școala numărul 143 din Rahova, București, își adună elevii de clasa a V-a într-un cerc pe marginea căruia sunt desenate frunze. Echipa Grădinescu a construit în curtea școlii o clasă în aer liber, iar elevii Anei dau o mână de ajutor la amenajarea grădinii comestibile. Proiectul își propune să îi familiarizeze pe copii și pe adulți cu grădinăritul și cu ușurința de a avea o alimentație sănătoasă chiar și în mediul urban.

Ora de ecologie. Lecții despre mediu, învățate cu mâinile în pământ

Teodora Rădulescu, coordonator al programului, împarte elevii entuziasmați în patru grupe, apoi îi trimite, cu câte un căpitan în frunte, să planteze copaci. Pe marginea terenului de fotbal din beton și-au găsit loc jocuri, băncuțe și cutii mari din lemn. Elevii de a V-a și cei de a VII-a, care le-au urmat celor mai mici, au plantat mai mult de 10 specii de arbuști și pomi fructiferi: corni, aronia, meri, peri, gutui, lavandă, caiși, piersici, coacăzi.

„Ne-am dorit să facem un loc de joacă educațional și conectat cu natura, adică și un spațiu de livadă și plante comestibile, dar și o zonă de joacă interactivă. Ceea ce încercăm este să aplicăm mai multe metode, cum ar fi Montessori sau Waldorf, astfel încât copiii să poată fi scoși din sala de clasă. Aducem educația din sala de clasă, afară”, a explicat Teodora.

Ora de ecologie. Lecții despre mediu, învățate cu mâinile în pământ

Imediat lângă ieșirea din școală se află o zonă de joacă, unde elevii își pot descărca energia acumulată în timpul orelor de curs în care au stat numai în bănci. Pot face o cursă cu obstacole sau un duș senzorial, se pot distra într-o bucătărie, pot cânta la un xilofon improvizat sau pot vorbi la un telefon din țevi. Apoi, după ce surplusul de energie a fost eliminat, pot lua loc în clasa din aer liber, decorată cu panouri educaționale cu spectrul culorilor. Imediat lângă clasă este o zonă de cutii mari, din lemn, cu ajutorul cărora pot învăța fracții, în timp ce plantează în interiorul lor plante aromatice și legume. Mai departe, de-a lungul gardului, până la ieșirea din curtea școlii, sunt plantați arborii și arbuștii de care vor avea grijă elevii.

Ora de ecologie. Lecții despre mediu, învățate cu mâinile în pământ

„A fost un pic de egoism când i-am chemat pe cei de la Grădinescu aici, pentru că eu fiind profesor de geografie întâmpin anumite probleme la unele lecții. Ei fiind copii de oraș, e foarte greu să identifice specii de plante, de arbuști, să facă diferențe între specii, și atunci am vrut neapărat să am un spațiu unde să țin orele de acest gen și să le arăt practic diferența dintre foioase, conifere, specii de arbori, arbuști. La clasa a V-a sunt o multitudine de capitole unde poate fi făcută educație ecologică: biosfera, litosfera, pedosfera, hidrosfera. La fiecare sfârșit de capitol învățăm cum le putem proteja”, a spus Puncioiu Ana pentru Green Report.

Citeste toata stirea aici:

Sursa: Green Report

 

Publicat de: ziarmediu

Alte articole

Comunicat: Let’s Get Green! – cea mai amplă campanie națională de educație ecologică

  Școlile din  România pot câștiga o transformare completă în valoare de 15.000 de euro …