Home / Fără categorie / Efectele eliminării timbrului de mediu: Peste 38.000 de maşini la mâna a doua înmatriculate în doar două săptămâni

Efectele eliminării timbrului de mediu: Peste 38.000 de maşini la mâna a doua înmatriculate în doar două săptămâni

Eliminearea timbrului de mediu a deschis apetitul românilor pentru maşini la mâna a doua. În puţin peste două săptămâni de când a fost eliminat controversatul timbru de mediu în ţară au intrat peste 38.000 de maşini second hand. Peste 70% dintre acestea au o vechime cuprinsă între 10 şi 17 ani, adică sunt puternic poluante.

Eliminarea timbrului de mediu a scăzut drastic costurile de înmatriculare a unui autoturism în România. Este motivul pentru care zeci de mii de români au luat cu asalt birourile Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru a înmatricula mai ales maşini second-hand. Vorbim de autoturisme vechi, pentru înmatricularea cărora, înainte de 1 februarie, proprietarii ar fi plătit sume consistente. Astfel, de la eliminarea timbrului de mediu, adică în circa două săptămâni, românii au înmatriculat nu mai puţin de 38.000 de maşini la mâna a doua, aduse din străinătate. A crescut vechimea parcului auto Timbrul de mediu a dispărut de la începutul lunii februarie, când a intrat în vigoare legea care elimina 102 taxe. Românii s-au grăbit să-şi cumpere maşini second hand pentru că le pot înmatricula fără să mai plătească taxa auto care era foarte mare în cazul autoturismelor vechi. Asta mai ales că nu se ştie cât va mai dura această situaţie. Autorităţile caută deja soluţii pentru a înlocui controversatul timbru de mediu, declarat ilegal de Uniunea Europeană. Potrivit statisticilor, peste 70% dintre maşinile înmatriculate în această lună au o vechime cuprinsă între 10 şi 17 ani. Dacă în 2016 vârstă medie a autovehiculelor înmatriculate era de aproximativ 11 ani, acum vechimea a crescut la 13 ani. De eliminarea taxei auto profită şi dealerii auto. Atât români, cât şi bulgari. Cum treci Dunărea în Bulgaria, în localităţile mai răsărite vezi parcuri pline-ochi cu autoturisme second-hand aduse mai ales din Germania şi Olanda. Cine pierde În timp ce românii fără dare la mână se bucură că îşi pot permite o maşină, fie ea chiar veche, producătorii de maşini fluieră a pagubă. Astfel, vânzările de maşini noi au scăzut în această perioadă. Reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile atrag atenţia că maşinile vechi vor polua şi mai mult marile oraşe. Experţii au avertizat asupra consecinţelor deschiderii pieţii: România se va putea umple rapid cu maşini foarte vechi, dar care nu sunt doar foarte poluante, dar sunt şi într-o stare tehnică precară. „S-a deschis uşa şi pentru maşinile cu Euro 3 şi chiar mai poluante, mai ales Diesel. Asta este principala problemă, pentru că maşinile Diesel cu această vechime sunt foarte poluante, nu au nici filtre de particule. De asemenea, mulţi vor dori să aducă maşini cu motoare mari, care de asemenea sunt puternic poluante. O altă problemă va fi că toate hârburile înmatriculate pe Bulgaria vor fi înscrise în România. Românul este prea sărac ca să-i pese de poluare“,a explicat, pentru „Adevărul“, Mihai Cune, fost business manager al autovit.ro. Returnarea taxei auto, blocată Legea 1/2017 care a abrogat taxa de mediu, dar a eliminat şi procedura de recuperare a banilor în cazul celor ce au achitat deja taxa, care îşi puteau primi banii înapoi eşalonat, pe o perioadă de cinci ani. Pentru că nu mai încasează taxa de mediu, statul nu mai are fonduri pentru returnarea banilor banii plătiţi nejustificat pentru înmatricularea maşinilor. Şoferii care au mers la Fisc ca să-şi recupereze banii plătiţi drept taxă auto, au primit o veste proastă: deocamdată, statul nu are nici bani, nici soluţii. Asta pentru că, în momentul de faţă, din punct de vedere administrativ, nu mai există nicio procedură posibilă de răscumpărare a taxelor deja plătite. Ministerul Mediului a anunţat că lucrează la o nouă procedură de returnare a banilor, dar mai durează până când va fi gata. „Restituirea pe cale administrativă a acestor sume poate fi realizată doar în baza unui nou act normativ ce ar trebui emis în perioada următoare. În acest sens, s-a constituit un grup de lucru interministerial, la care să participe atât persoanele interesate, cât şi societatea civilă, cu privire la identificarea unei alternative legislative la timbrul de mediu pentru autovehicule“, a anunţat Administraţia Fondului de Mediu.

Sursa: Adevarul

Publicat de: ziarmediu

Alte articole

Peste 295.000 de hectare de păduri virgine potențiale, identificate

Greenpeace România a lansat Harta pădurilor virgine potențiale, realizată împreună cu Universitatea Eberswalde, din Germania, și …